De lessenserie die ik heb bedacht draait om het organiseren van een boekenmarkt. Mijn idee is om deze lessenserie in de gehele onderbouw te doen. Iedere klas heeft een kraampje op de boekenmarkt. Doel is vooral om leerlingen te laten zien dat er veel keuze is. Als leerlingen elkaar inspireren werkt dat erg effectief.
De lessenserie sluit mooi aan op de leescyclus. Allereerst zijn de leerlingen actief bezig. Ze houden allemaal een pitch, denken mee over de kraam en moeten op de markt op zoek naar boeken die ze leuk vinden. Tijdens dit proces werken leerlingen veel samen, ze adviseren elkaar over hun pitches en werken samen aan de kraam. Omdat leerlingen elkaar inspireren zijn de gekozen boeken passend.
Les 1: Introductie
- Begin met een algemene introductie over het belang van lezen en jeugdliteratuur.
- Bespreek de verschillende genres en stijlen in jeugdliteratuur.
- Introduceer het concept van de boekenmarkt en bespreek het doel ervan: het delen van leeservaringen en het ontdekken van nieuwe boeken.
- Leerlingen gaan zelf aan de slag met het maken van hun eigen leesautobiografie en maken de test van lezenvoordelijst. Zo krijgen zij inzicht in hun eigen niveau.
Les 2: Boekenkeuze en Boekenpitch voorbereiden
- Bespreek met de leerlingen de criteria voor het kiezen van een boek om te presenteren op de boekenmarkt. Leerlingen mogen uit alle (fictie)boeken kiezen die ze gelezen hebben. Het is de bedoeling dat ze hun favoriet kiezen.
- Leg uit hoe een goede boekpitch eruitziet. De pitch duurt een minuut en je vertelt overtuigend waarom je het boek zo leuk vond.
- Laat leerlingen in kleine groepen hun boekpitch oefenen en feedback geven.
- Laat de leerlingen hun boekpitch thuis verder uitwerken.
Les 3: Pitchen en boekkeuze
- Leerlingen houden hun boekenpitch.
- Er wordt gestemd en de vijf leukste boeken zullen worden gepresenteerd op de markt door degene die het boek heeft gepitcht.
Les 4: Voorbereiding op de Boekenmarkt
- Bespreek met de klas hoe de boekenmarkt zal worden georganiseerd.
- Wijs taken toe, zoals het maken van posters voor elk boek en het verdere aankleden van het kraampje.
- Bespreek een keuzeformulier dat iedere leerling krijgt. Op dit formulier geeft iedere leerling na bezoek van de markt welke boeken hij graag zelf zou willen lezen.
Les 5: Uitvoering van de Boekenmarkt
- Laat de vijf leerlingen hun boek presenteren op de kraam van de boekenmarkt.
- Leerlingen noteren op het keuzeformulier welke 5 boeken die ze op de kraampjes hebben gezien zouden willen lezen. De kraam wordt minimaal bemand door drie leerlingen zodat alle leerlingen een formulier kunnen invullen.
- Bespreek na afloop wat ze hebben geleerd en welke boeken het meest populair waren.
Les 6: Boekkeuze en bibliotheekbezoek
- Breng een bezoek aan de bibliotheek. Leerlingen nemen hun formulier mee en gaan op zoek naar een van de boeken op hun lijst.
- De leerlingen lezen het boek.
Les 7: Reflectie en Evaluatie
- Bespreek de boekenmarktervaring met de leerlingen.
- Laat hen reflecteren op hun boekkeuze, de presentatie en het stemproces.
- Bespreek hoe ze hun leesgewoonten kunnen verbeteren en nieuwe boeken kunnen ontdekken.
Ontvangen feedback:
Je lesidee ziet er prima uit, leuk idee van de boekenmarkt. Veel heb ik er niet op aan te merken, maar wat je eventueel zou kunnen doen is de taken die verdeeld moeten worden puntsgewijs opschrijven, zodat als een docent de opdracht wil doen ze niet zelf moeten nadenken wat ze allemaal moeten doen voor het kraampje. Ook de criteria voor de pitch en voorbeeldvragen van het formulier dat ze moeten invullen kan je vermelden.
Dit zijn allemaal extra dingen, de basis is in ieder geval naar mijn mening goed!
Toevoegingen na feedback:
Na de ontvangen feedback heb ik de volgende formulieren gemaakt.