Skip to content
TEDS LITERATUURWEBSITE
TEDS LITERATUURWEBSITE
  • Mijn leesautobiografie
  • Recensies
  • Boekadvies
  • Leesniveau?!
  • Fictieopdrachten
  • De leescyclus
  • Leerrendement
  • Over mij
TEDS LITERATUURWEBSITE

Leerrendement

Wat heb ik allemaal geleerd?

  • Het belang van ‘samen’. Ik heb al gauw de neiging leerlingen individueel te laten werken.
  • Het aanhouden van de juiste volgorde. Leerlingen beginnen niet zomaar met lezen. Ik zal ze eerst moeten inspireren, waarna ze zelf kiezen.
  • Ik zal meer jeugdliteratuur moeten lezen om mijn leerlingen beter te kunnen adviseren. Ik ben vooral bekend met literatuur voor volwassenen.
  • Passende fictieopdrachten zijn essentieel. Ze moeten passen bij de leerling, maar ook bij het boek.
  • De voordelen van formatief toetsen. Dit kan op maat en geeft de leerling inzicht in zijn/haar leerproces.
  • Ik ben me bewust geworden van de verschillende leesniveaus van lezenvoordelijst en hoe helpend dit kan zijn.
  • Het belang van voorgelezen worden. Voorlezen kan erg stimulerend werken en kan moeilijk lezende leerlingen op weg helpen.
  • Bewustwording van het doel van opdrachten. De inhoud is meer leidend dan de vorm. Bijvoorbeeld bij het spreken over de leesbeleving.
  • Ik heb inzicht verkregen in de verschillende typen literatuurdocent. Ik wil me op alle vier de vlakken nog ontwikkelen.
  • De associatie van lezen met verplichte opdrachten zal ik moeten proberen te laten verdwijnen. Inspireren werkt beter als de leerling die associatie kwijt is.
©2025 TEDS LITERATUURWEBSITE | WordPress Theme by SuperbThemes